dr Julianna Kamila Siedler-Smuga
dr Julianna Kamila Siedler-Smuga – perkusistka, marimbafonistka, performerka, improwizatorka, producent muzyczny.
Kształciła się pod okiem wybitnych pedagogów na w kraju i zagranicą. Jest magistrem sztuki w dziedzinach: perkusja, marimba estradowa oraz teatr perkusyjny. W 2017 otrzymała tytuł doktora sztuki w specjalności perkusja. Występowała na licznych międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej i improwizowanej, m.in. Umami Berlin, Musica Privata, Agora Percussio, Poznańska Wiosna Muzyczna, Mózg Festival Bydgoszcz, Scena Robocza Łódź.
Poza działalnością wykonawczą zajmuje się również tworzeniem muzyki m.in. do spektakli/performansów teatralnych i choreograficznych (m.in. współpraca z Krakowskim Salonem Poezji w Łodzi, Connecting Arts & Theatre Dance Company, ESToK, Ars Pro Cultura).
Julianna prowadzi również działalność organizacyjną i dydaktyczną. Od 2020 jest artystką/endorserem Adams Percussion oraz Schlagkraft Mallets.
W czerwcu 2017 otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych, pracując pod kierunkiem prof. Grzegorza Jurczyka nad pracą: „Najnowsze polskie utwory na marimbę w kontekście klasycznej i niekonwencjonalnej techniki gry na instrumencie na przykładzie Glass Wood Plastic Kuby Krzewińskiego, Solid Artura Zagajewskiego, Belgian rare groove & breakbeat Niny Fukuoka i Purity 2 Tomasza Golińskiego”.W sierpniu 2018 ukończyła z wyrożnieniem kierunek Percussion Theater na LUCA Lemmensintitute w Leuven (tytuł Master in de Muziek), Belgia, pracując pod kierunkiem Chin Cheng Lina.W czerwcu 2014 ukończyła również studia magisterskie (Master in de Muziek) w klasie marimby prof. Ludwiga Alberta i Chin Cheng Lin w Koninklijk Conservatorium Antwerpen (Artesis Hogeschool Antwerpen) w Belgii,a w 2012 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, zdobywając tytuł magistra sztuki, na kierunku perkusja, w klasie prof. U. Bereźnickiej - Pniak i dr P. Pniaka. W roku 2011 dostała się na stypendium programu Erasmus do Koninklijk Conservatorium Brussel, gdzie miała okazję kształcić się pod okiem profesorów: G. Franҫois, B. Quartier oraz B. Bouckaerta.
Julianna jest artystką wszechstronną, choć w głównej mierze poświęca się poszukiwaniom w zakresie muzyki współczesnej. W latach 2014 – 2017 wraz z Amber Tzu – Chun Chen tworzyła duet marimbowy Equilibri Duo. W 2016 nagrała płytę/słuchowisko autorstwa Suavasa Lewego: „Dźwiękowa historia Łodzi”, a w 2018 „Rewolucja 1905: Niech się niesie ten siostrzany śpiew”.
Była członkinią - współzałożycielką Stowarzyszenia Pedagogów Perkusistów oraz jest członkinią Międzynarodowego Stowarzyszenia Marimbowego – Marimba Festiva Association, w ramach którego jest współorganizatorem/wykładowcą „Spotkań marimbowych” (międzynarodowych warsztatów marimbowych), a także Office and Promotion Managerem International Katarzyna Myćka Marimba Academy (IKMMA).
Od 2017 roku rozpoczęła działalność w jedynym w Polsce żeńskim duecie marimbowym – Dalbergia Duo wraz z dr Anną Rutkowską. W kwietniu 2018 artystki zdobyły pierwszą nagrodę na International Master Competition for Music Teachers w Warszawie, a także rekomendację Fundacji Muzyki Polskiej, za wyróżniającą się interpretację polskiej muzyki, w grudniu 2018 otrzymały drugą nagrodę w kategorii chamber music na International North Music Competition w Sztokholmie, a w 2019 roku artystki zdobyły II nagrodę na IMKA Music Competition w Sarajewie, w kategorii muzyki kameralnej.
Julianna brała udział w ogólnopolskich i międzynarodowych solowych konkursach wykonawczych: w 2013 została półfinalistką w Międzynarodowym Konkursie Marimbowym w Opolu, jako reprezentantka łódzkiej uczelni wzięła udział w konkursie o stypendium Yamaha 2013, a w 2014 przeszła preeliminacje do Międzynarodowego Konkursu Marimbowego w Bamberg.
Jej działalność solowa uwidacznia się na koncertach niezależnych, a także podczas licznych festiwali (m.in. Percussion Friends Amsterdam, Scena Robocza w Łodzi, Kammermuziek Festival w Antwerpii, Musica Privata, Umami Live Berlin, Musica Moderna, Festiwal Muzyki Filmowej w Łodzi) oraz koncertach podczas rozmaitych festiwali i warsztatów, organizowanych w Polsce i za granicą. Na koncercie dyplomantów w 2012 roku dokonała (z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Łódzkiej) prawykonania „Koncertu na marimbę” Niny Fukuoka.
Julianna interesowała się muzyką najnowszą od początku studiów, współpracującz ówczesnymi studentami i wykładowcami wydziału kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi, dokonując wielu światowych prawykonań kompozycji. Kontynuacja tej współpracy stała się dla niej inspiracją do jej pracy doktorskiej. Trzy kompozycjez czterech zostały skomponowane specjalnie dla niej i prawykonane przy okazji realizacji doktoratu. Nieustannie współpracuje z kompozytorami muzyki współczesnej, którzy piszą kompozycje jej dedykowane.
Podczas studiów Julianna brała intensywny udział w działaniach zespołu perkusyjnego Percussion Studio, jako członek zespołu, solistka oraz w duetach, miała szansę połączyć działania kameralistki z muzyką współczesną podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej – Nove Hudby Plus, w czeskim Brnie w 2008, pracującpod kierunkiem prof. K. Knittla oraz dr hab. Artura Zagajewskiego.Artystka współpracowała również z Big Bandem uczelni pod kierownictwemprof. J. Delonga, wraz z którym miała możliwość uczestniczyć w warsztatach jazzowych, prowadzonych przez Michaela Pattersona w 2009 roku. Swoją wiedzęna temat muzyki jazzowej zdobywała na warsztatach prowadzonych przez prof. Bernarda Maselego w latach 2005, 2006 oraz 2008.
W trakcie pięciu lat studiów, aż do chwili obecnej współpracuje z profesjonalnymi orkiestrami, m.in.: Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespołem Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Kameralną Polish Camerata (jako kotlistka), Orkiestrą Opery Bałtyckiej, Wrocławską Operą Barokową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, czy Filharmonii Kaliskiej, jak również orkiestrami akademickimi (Orkiestry Akademii Muzycznejw Łodzi, Orkiestra Symfoniczna Koninklijk Conservatorium Brussel). Miała szansę grać pod batutą znamienitych dyrygentów, wykonując rozbudowany repertuarod klasycznego, przez muzykę jazzową, filmową, sonorystyczną, aż do muzyki najnowszej.
Artystka aranżuje muzykę dla własnych potrzeb. Nieustannie doskonali swoje umiejętności na wielu mistrzowskich kursach w Polsce i zagranicą, pracując pod okiem wybitnych profesorów (m.in. Keiko Abe, Jean Geoffroy, Nebojsa J. Živkovič, Katarzyna Myćka, Marta Klimasara, Emmanuel Sejourne, Tchiki Duo, Shoko Sakai, Antonio Caggiano, Nanae Mimura, Seung Myeong Oh, Kuniko Kato).
Od roku akademickiego 2014/2015 do chwili obecnej ma szansę spełniać się również jako pedagog. Już w ciągu debiutanckiego roku, zdążyła zdobyć serca wielu swoich wychowanków, zarażając pasją do instrumentów perkusyjnych, czego wyrazem są zdobywane przez jej uczniów wyróżnienia na konkursach regionalnychi ogólnopolskich.